Ombouw lichte vracht naar camper
Camperombouw
Friane zorgt voor de volledige ombouw van jouw lichte vracht naar camper.
We staan steeds ter beschikking om je verder informatie te verschaffen.
Onze firma is COP-goedgekeurd.
- Aanvragen van samenwerkingsakkoorden bij de constructeur voor werken die we zelf zullen uitvoeren mogelijk
- Homologatie van werken die we zelf uitvoeren mogelijk
- Melding aan MOW van werken die we zelf uitvoeren mogelijk.
Ook de zelfbouwers kunnen we adviseren en helpen waar nodig.
Friane kan de onderdelen monteren die je, als zelfbouwer, niet zelf mag plaatsen.
Montage van :
- dakkoepels, dakventilatie
- zijramen
- extra zitplaatsen - zit/slaapbank
- draaisokkels
- ...
Alle materialen zijn bij ons verkrijgbaar en voozien van een Europees Goedkeuringscertificaat.
Voor advies en/of offerte, vragen wij om een afspraak te maken, zodat er voldoende tijd kan vrijgemaakt worden.
Tel. 03 411 23 37.
Contact
Vaste en/of verwijderbare units zijn mogelijk.
Verwijderbare units zijn handig in jouw bedrijfs-/vrije tijds-/vakantievoertuig.
Elke ombouw kan aangepast worden aan de behoefte van de klant.
Eerst dient er een samenwerkingsakkoord of goedkeuring bij de constructeur aangevraagd te worden.
- Het samenwerkingsakkoord of goedkeuring van de constructeur geeft jouw de toestemming om de wagen om te vormen naar camper en daardoor kan het Individueel Goedkeuringsnummer aangepast worden.
- Voor wijziging van aard (N1 naar M1) en Individueeel Goedkeuringsnummer dient de wagen een volledige keuring te ondergaan, welke wij voor jouw kunnen verzorgen en de nodige papieren leveren.
- Bij een samenwerkingsakkoord voor aanpassing van jouw wagen van N1 (lichte vrachte) naar M1 (camper) kan de tussenwand verwijderd worden.
- Bijplaatsen van dak-/en zijramen wordt mogelijk (samenwerkingsakkoord of goedkeuring door constructeur vereist)
Bedrijfsvoertuigen (N1) met inrichting van een kampeerwagen.
Bedrijfsvoertuigen ( N1,) kunnen ook voorzien zijn van een inrichting als kampeerwagen.
Een lichte vracht (N1) die uitgerust is met een scheidingswand van min. 20 cm (zie vereisten onderaan) tussen de bestuurdersruimte en het woongedeelte en die voorzien is van de vereiste uitrusting voor kampeerwagens kan ingeschreven worden als :
- lichte vracht
- kampeerwagen (M1) met wijziging van categorie en aard (in dit geval is een nieuwe homologatie vereist)
Een lichte vracht (N1) zonder scheidingswand tussen de bestuurdersruimte en het woongedeelte, maar die wel voorzien is van de vereiste uitrusting voor kampeerwagens kan ingeschreven worden als :
- kampeerwagen (M1) met wijziging van categorie en aard (in dat geval is een nieuwe homologatie vereist).
Een lichte vracht met dubbele cabine kan wettelijk enkel omgebouwd worden met behoud van het aantal zitplaatsen.
De tussenwand kan verwijderd worden indien de wagen van N1 naar M1 gehomologeerd wordt.
We staan steeds ter beschikking om je verder informatie te verschaffen.
Onze firma is COP-goedgekeurd.
- Aanvragen van samenwerkingsakkoorden bij de constructeur voor werken die we zelf zullen uitvoeren mogelijk
- Homologatie van werken die we zelf uitvoeren mogelijk
- Melding aan MOW van werken die we zelf uitvoeren mogelijk.
Ook de zelfbouwers kunnen we adviseren en helpen waar nodig.
Friane kan de onderdelen monteren die je, als zelfbouwer, niet zelf mag plaatsen.
Montage van :
- dakkoepels, dakventilatie
- zijramen
- extra zitplaatsen - zit/slaapbank
- draaisokkels
- ...
Alle materialen zijn bij ons verkrijgbaar en voozien van een Europees Goedkeuringscertificaat.
Voor advies en/of offerte, vragen wij om een afspraak te maken, zodat er voldoende tijd kan vrijgemaakt worden.
Tel. 03 411 23 37.
Contact
Vaste en/of verwijderbare units zijn mogelijk.
Verwijderbare units zijn handig in jouw bedrijfs-/vrije tijds-/vakantievoertuig.
Elke ombouw kan aangepast worden aan de behoefte van de klant.
Eerst dient er een samenwerkingsakkoord of goedkeuring bij de constructeur aangevraagd te worden.
- Het samenwerkingsakkoord of goedkeuring van de constructeur geeft jouw de toestemming om de wagen om te vormen naar camper en daardoor kan het Individueel Goedkeuringsnummer aangepast worden.
- Voor wijziging van aard (N1 naar M1) en Individueeel Goedkeuringsnummer dient de wagen een volledige keuring te ondergaan, welke wij voor jouw kunnen verzorgen en de nodige papieren leveren.
- Bij een samenwerkingsakkoord voor aanpassing van jouw wagen van N1 (lichte vrachte) naar M1 (camper) kan de tussenwand verwijderd worden.
- Bijplaatsen van dak-/en zijramen wordt mogelijk (samenwerkingsakkoord of goedkeuring door constructeur vereist)
Bedrijfsvoertuigen (N1) met inrichting van een kampeerwagen.
Bedrijfsvoertuigen ( N1,) kunnen ook voorzien zijn van een inrichting als kampeerwagen.
Een lichte vracht (N1) die uitgerust is met een scheidingswand van min. 20 cm (zie vereisten onderaan) tussen de bestuurdersruimte en het woongedeelte en die voorzien is van de vereiste uitrusting voor kampeerwagens kan ingeschreven worden als :
- lichte vracht
- kampeerwagen (M1) met wijziging van categorie en aard (in dit geval is een nieuwe homologatie vereist)
Een lichte vracht (N1) zonder scheidingswand tussen de bestuurdersruimte en het woongedeelte, maar die wel voorzien is van de vereiste uitrusting voor kampeerwagens kan ingeschreven worden als :
- kampeerwagen (M1) met wijziging van categorie en aard (in dat geval is een nieuwe homologatie vereist).
Een lichte vracht met dubbele cabine kan wettelijk enkel omgebouwd worden met behoud van het aantal zitplaatsen.
De tussenwand kan verwijderd worden indien de wagen van N1 naar M1 gehomologeerd wordt.
Vereisten voor een lichte vracht (N1)
Het woord zegt het eigenlijk zelf, maar een lichte vracht is in de eerste plaats een voertuig die voorzien is voor het vervoer van goederen.
Alle wagens die voorzien zijn voor vrachtverkeer hebben de letter N. In Belgiê is een lichte vracht fiscaal voordeliger dan een personenauto.
Zo betaal je bijvoorbeeld minder wegenbelasting en taxen.
Welk kenmerk moet een lichte vracht (N1) hebben ?
- Een passagiersruimte met max. 3 zitplaatsen (inclusief bestuurder)
- Een laadruimte die is afgesloten van de passagiersruimte door een tussenschot van ten minste 20 cm hoogte of bij gebruik hieraan door de
rugleunig van de enige rij zetels (bij 3-zit).
In de laadruimte van je lichte vracht kan je perfect een bed, tafel, banken,... voorzien
We spreken dan over een lichte vracht met camperinrichting.
Deze regelgeving valt onder de redenering dat een vakman ook kastinrichting mag voorzien voor al zijn materiaal en machines op te bergen.
Bron : FOD Financiën - lichte vracht
Vereisten voor een camper (M1)
Het grote verschil met een lichte vracht is dat een camper tot de categorie personenvervoer behoort.
Deze auto's hebben het kenteken M.
Hierdoor moet je auto aan andere regels voldoen en is de belasting ook ander geregeld.
Welke kenmerken moet een camer (M1) hebben
Verplichte criteria voor camper :
- Tafel en stoelen
- Slaapgelegenheid (eventueel om te vormen door stoelen)
- Kookvoorziening (vast kookvuur en water)
- Opbergruimte
Die uitrusing moet vast in het woongedeelte bevestigd zijn.
De deuren en schuiven van opbergmogelijkheden moeten goed gesloten blijven tijdens bruiske manoeuvres.
Homologatie van N1 naar M1 verplicht.
Deze auto's hebben het kenteken M.
Hierdoor moet je auto aan andere regels voldoen en is de belasting ook ander geregeld.
Welke kenmerken moet een camer (M1) hebben
Verplichte criteria voor camper :
- Tafel en stoelen
- Slaapgelegenheid (eventueel om te vormen door stoelen)
- Kookvoorziening (vast kookvuur en water)
- Opbergruimte
Die uitrusing moet vast in het woongedeelte bevestigd zijn.
De deuren en schuiven van opbergmogelijkheden moeten goed gesloten blijven tijdens bruiske manoeuvres.
Homologatie van N1 naar M1 verplicht.
Schematische voorstelling
Schematische voorstelling van de wetgeving en het verschil tussen lichte vracht (N1) en camper (M1)


Homologeren tot Camper !
Een homologatie bij auto's betekent dat er een wijziging gebeurde aan de originele constructie van de wagen.
Wil je van je lichte vracht (N1) een camper maken (M1) ?
Dan moet je dit aanvragen bij de constucteur - na goedkeuring kan de wagen omgebouwd worden en kan de homologatie van lichte vracht (N1) naar Camper (M1) gedaan worden.
De homologatieprocedure bevat regels ivm de afmetinge,n, gewicht, inrichting ... van de wagen.
De wagen wordt na de ombouw opnieuw gemeten, gewogen en er worden foto's genomen voor, tijdens en na de ombouw om deze mee in het dossier op te nemen.
Alle gebruikte materialen dienen voorzien te zijn van een E-keurnummer (Euroepees Goedkeuringscertificaat hebben) - deze certificaten worden in het dossier opgenomen.
Als COP-erkende firma kunnen wij deze homologatieprocedure uitvoeren voor de wagens die wij zelf van lichte vracht (N1) naar Camper (M1) omgebouwden.
Wil je van je lichte vracht (N1) een camper maken (M1) ?
Dan moet je dit aanvragen bij de constucteur - na goedkeuring kan de wagen omgebouwd worden en kan de homologatie van lichte vracht (N1) naar Camper (M1) gedaan worden.
De homologatieprocedure bevat regels ivm de afmetinge,n, gewicht, inrichting ... van de wagen.
De wagen wordt na de ombouw opnieuw gemeten, gewogen en er worden foto's genomen voor, tijdens en na de ombouw om deze mee in het dossier op te nemen.
Alle gebruikte materialen dienen voorzien te zijn van een E-keurnummer (Euroepees Goedkeuringscertificaat hebben) - deze certificaten worden in het dossier opgenomen.
Als COP-erkende firma kunnen wij deze homologatieprocedure uitvoeren voor de wagens die wij zelf van lichte vracht (N1) naar Camper (M1) omgebouwden.
Attest en melding 'Insnijding in carrosserie zonder 2e fase'.
Voor de plaatsing van volgende items is er geen 2e fase nodig - hiervoor wordt een attest opgemaakt en melding gedaan bij MOW.
- Dakraam en/of dakventilator
- Zijraam en/of achterraam
- Openingen in de zijwanden voor kabeldoorvoer (max 20 x 20 cm) - hiervoor is geen attest en/of melding nodig.
Wij werken steeds met een akkoord van de basisfabrikant.
Na de plaatsing van de ramen wordt een attest opgemaakt met vermelding van de montageplaats en de E-keurnummers.
Met het akkoord van de basisfabrikant (samenwerkingsakkoord), attest + Europese goedkeuringscertificaten kunnen we een melding doen bij de MOW Vlaanderen.
Hiervan ontvangen we een meldingsnummer.
Het attest (door ons opgemaakt) + het meldingsnummer van MOW wordt meegegeven met de klant zodat deze documenten bij de autopapieren kunnen bewaard worden.
- Dakraam en/of dakventilator
- Zijraam en/of achterraam
- Openingen in de zijwanden voor kabeldoorvoer (max 20 x 20 cm) - hiervoor is geen attest en/of melding nodig.
Wij werken steeds met een akkoord van de basisfabrikant.
Na de plaatsing van de ramen wordt een attest opgemaakt met vermelding van de montageplaats en de E-keurnummers.
Met het akkoord van de basisfabrikant (samenwerkingsakkoord), attest + Europese goedkeuringscertificaten kunnen we een melding doen bij de MOW Vlaanderen.
Hiervan ontvangen we een meldingsnummer.
Het attest (door ons opgemaakt) + het meldingsnummer van MOW wordt meegegeven met de klant zodat deze documenten bij de autopapieren kunnen bewaard worden.